Algemene voorwaarden

Algemene voorwaarden Amber-Helena Reisig
E-mail: info@amberhelena.nl
Website: www .amberhelenareisig.nl

Artikel 1 - Definities

  1. Amber-Helena Reisig: Amber-Helena Reisig, gevestigd te Heerlen, KvK-nummer 77967607 .

  2. Klant: degene met wie Amber-Helena Reisig een overeenkomst is aangegaan.

  3. Partijen: Amber-Helena Reisig en Klant samen.

  4. Consument: een Klant die tevens een individu is en die als privépersoon handelt.

Artikel 2 - Toepasselijkheid

  1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens Amber-Helena Reisig.

  2. Amber-Helena Reisig en de Klant kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als dat schriftelijk is afgesproken.

  3. Amber-Helena Reisig en de Klant sluiten de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de Klant of van anderen uitdrukkelijk uit.

Artikel 3 - Prijzen

  1. Amber-Helena Reisig hanteert prijzen in euro's, exclusief btw en exclusief eventuele overige kosten zoals administratie- of verzendkosten, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.

  2. Amber-Helena Reisig mag de prijzen van zijn diensten en producten op zijn website en in andere uitingen altijd wijzigen.

  3. Amber-Helena Reisig en de Klant spreken voor een dienstverlening een totaalbedrag als richtprijs af, tenzij schriftelijk anders wordt af gesproken.

  4. Amber-Helena Reisig mag tot 10% van de richtprijs afwijken.

  5. Amber-Helena Reisig moet de Klant op tijd laten weten waarom een hogere prijs gerechtvaardigd is, wanneer de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen.

  6. De Klant mag het deel van de opdracht dat boven de richtprijs (vermeerderd met 10%) uitkomt laten vervallen, wanneer de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen.

  7. Amber-Helena Reisig mag de prijzen jaarlijks aanpassen.

  8. Amber-Helena Reisig zal prijsaanpassingen meedelen aan de Klant voorafgaand aan de ingang ervan.

  9. Een consument mag de overeenkomst met Amber-Helena Reisig opzeggen wanneer hij het niet eens is met de prijsverhoging.

Artikel 4 - Betalingen en betalingstermijn

  1. Amber-Helena Reisig mag bij het aangaan van de overeenkomst een aanbetaling tot 50% van het afgesproken bedrag verlangen.

  2. De Klant moet een betaling achteraf binnen 14 dagen na levering hebben voldaan.

  3. De betalingstermijnen die Amber-Helena Reisig hanteert, zijn fatale betalingstermijnen. Dat betekent dat indien de Klant het afgesproken bedrag niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn heeft betaald, hij automatisch in verzuim en in gebreke is, zonder dat Amber-Helena Reisig aan de Klant een aanmaning hoeft te sturen of in gebreke hoeft te stellen.

  4. Amber-Helena Reisig mag een levering afhankelijk stellen van onmiddellijke betaling dan wel een zekerheidstelling eisen voor het totale bedrag van de diensten of producten.

Artikel 5 - Gevolgen te late betaling

  1. Betaalt de Klant niet binnen de afgesproken termijn, dan mag Amber-Helena Reisig de wettelijke rente van 8% per maand voor handelstransacties in rekening brengen vanaf de dag dat de Klant in verzuim is, waarbij een gedeelte van een maand voor een hele maand wordt gerekend.

  2. Wanneer de Klant in verzuim is, moet hij bovendien buitengerechtelijke incassokosten en eventuele schadevergoeding betalen aan Amber-Helena Reisig .

  3. De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.

  4. Wanneer de Klant niet op tijd betaalt, mag Amber-Helena Reisig zijn verplichtingen opschorten totdat de Klant heeft betaald.

  5. In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaUng aan de zijde van de Klant, zijn de vorderingen van Amber-Helena Reisig op de Klant onmiddellijk opeisbaar.

  6. Weigert de Klant zijn medewerking aan de uitvoering van de overeenkomst door Amber-Helena Reisig , dan moet hij nog steeds de afgesproken prijs betalen.

Artikel 6 - Opschortingsrecht

  1. De Klant doet hierbij afstand van het recht om de nakoming van enige uit deze overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schorten.

Artikel 7 - Verrekening

  1. De Klant moet de volgende zaken voldoende verzekeren en verzekerd houden tegen onder andere brand, ontploffings- en waterschade, en diefstal:

    • geleverde zaken die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de onderliggende overeenkomst

    • zaken van Amber-Helena Reisig die bij de Klant aanwezig zijn

    • zaken die onder eigendomsvoorbehoud zijn geleverd

  2. De Klant geeft op eerste verzoek van Amber-Helena Reisig de polis van deze verzekeringen ter inzage.

Artikel 9 - Garantie

  1. Wanneer de Klant en Amber-Helena Reisig een overeenkomst met een dienstverlenend karakter zijn aangegaan, bevat deze voor Amber-Helena Reisig enkel een inspanningsverplichting en dus geen resultaatsverplichting.

Artikel 10 - Uitvoering van de overeenkomst

  1. Amber-Helena Reisig voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en volgens de eisen van goed vakmanschap uit.

  2. Amber-Helena Reisig mag de afgesproken dienstverlening in zijn geheel of deels laten uitvoeren door anderen.

  3. De uitvoering van de overeenkomst gebeurt in overleg en na een schriftelijk akkoord en betaling van een eventueel voorschot door de Klant.

  4. De Klant moet ervoor zorgen dat Amber-Helena Reisig op tijd kan beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst.

  5. Zorgt de Klant er niet voor dat Amber-Helena Reisig tijdig kan beginnen, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten voor rekening van de Klant.

Artikel 11 - Informatieverstrekking door de Klant

  1. De Klant stelt alle informatie, gegevens en bescheiden die relevant zijn voor de correcte uitvoering van de overeenkomst tijdig en in gewenste vorm en op gewenste wijze beschikbaar aan Amber-Helena Reisig .

  2. De Klant staat in voor de juistheid en volledigheid van de ter beschikking gestelde informatie, gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de overeenkomst niet anders voortvloeit.

  3. Wanneer en voor zover de Klant dit verzoekt, retourneert Amber-Helena Reisig de betreffende bescheiden.

  4. Stelt de Klant niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door Amber-Helena Reisig redelijkerwijs verlangde informatie, gegevens of bescheiden beschikbaar en loopt de uitvoering van de overeenkomst hierdoor vertraging op, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en extra uren voor rekening van de Klant.

Artikel 12 - Intellectueel eigendom

  1. Amber-Helena Reisig behoudt alle intellectuele eigendomsrechten op alle ontwerpen, tekeningen, teksten, geschriften, dragers met gegevens of andere informatie, offertes, afbeeldingen, schetsen, modellen en maquettes, tenzij anders is afgesproken.

  2. De Klant mag de intellectuele eigendomsrechten in lid 1 niet zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Amber-Helena Reisig aan anderen tonen, ter beschikking stellen of op een andere manier gebruiken.

Artikel 13 - Boetebeding

  1. Wanneer de Klant het artikel over geheimhouding of intellectueel eigendom overtreedt, dan moet hij aan Amber-Helena Reisig voor elke overtreding een onmiddellijk opeisbare boete betalen.

  2. Is de Klant een consument dan bedraagt de boete in lid 1: €1.000.

  3. Is de Klant geen consument dan bedraagt de boete in lid 1: €5 .000

  4. Daarnaast moet de Klant een bedrag van 5% van toepasselijke bedrag in lid 2 of 3 betalen voor elke dag dat die overtreding voortduurt.

  5. De Klant moet de boete in lid 1 betalen zonder dat een ingebrekestelling of gerechtelijke procedure nodig is. Ook hoeft er geen sprake te zijn van schade.

  6. Amber-Helena Reisig mag naast de boete in lid 1 ook een schadevergoeding eisen van de Klant.

Artikel 14 - Vrijwaring

  1. De Klant vrijwaart Amber-Helena Reisig tegen alle aanspraken van anderen die verband houden met de door Amber-Helena Reisig geleverde producten en/of diensten.

Artikel 15 - Klachten

  1. De Klant moet een door Amber-Helena Reisig geleverd product of verleende dienst zo snel mogelijk onderzoeken op eventuele tekortkomingen.

  2. Beantwoordt een geleverd product of verleende dienst niet aan dat wat de Klant redelijkerwijs mocht verwachten, dan moet de Klant Amber-Helena Reisig daarvan op de hoogte te stellen binnen 1 maand na het vaststellen van de tekortkoming.

  3. Een consument moet uiterlijk binnen 2 maanden na het vaststellen van de tekortkoming Amber-Helena Reisig hiervan op de hoogte stellen.

  4. De Klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat Amber-Helena Reisig hierop gepast kan reageren.

  5. De Klant moet aantonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen de Klant en Amber-Helena Reisig .

  6. Wanneer een klacht gaat over lopende werkzaamheden, dan kan de Klant niet eisen dat Amber-Helena Reisig andere werkzaamheden gaat verrichten dan is afgesproken.

Artikel 16 - Ingebrekestelling

  1. De Klant moet een eventuele ingebrekestelling schriftelijk kenbaar maken aan Amber-Helena Reisig .

  2. De Klant is ervoor verantwoordelijk dat zijn ingebrekestelling Amber-Helena Reisig ook daadwerkelijk op tijd bereikt.

Artikel 17 - Aansprakelijkheid Klant

  1. Wanneer Amber-Helena Reisig een overeenkomst aangaat met meerdere Klanten, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor het nakomen van de afspraken in die overeenkomst.

Artikel 18 - Aansprakelijkheid Amber-Helena Reisig

  1. Amber-Helena Reisig is alleen aansprakelijk voor schade die de Klant lijdt wanneer die schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid.

  2. Wanneer Amber-Helena Reisig aansprakelijk is voor schade, dan geldt dat alleen voor directe schade die verband houdt met de uitvoering van een onderliggende overeenkomst.

  3. Amber-Helena Reisig is niet aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst of schade aan derden.

  4. Wanneer Amber-Helena Reisig aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten (beroeps)aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald. Is er geen verzekering gesloten of wordt geen schadebedrag uitgekeerd, dan is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.

  5. Alle afbeeldingen, teksten, foto's, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in een catalogus zijn slechts indicatief en kunnen niet leiden tot enige vergoeding, ontbinding of opschorting.

Artikel 19 - Vervaltermijn

  1. Elk recht van de Klant op schadevergoeding van Amber-Helena Reisig vervalt 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 BW.

Artikel 20 - Ontbinding

  1. De Klant mag de overeenkomst ongedaan maken wanneer Amber-Helena Reisig toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen, tenzij deze tekortkoming de ontbinding niet rechtvaardigt vanwege haar bijzondere aard of geringe betekenis.

  2. Is de nakoming van de verplichtingen door Amber-Helena Reisig nog mogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat Amber-Helena Reisig in verzuim is.

  3. Amber-Helena Reisig mag de overeenkomst met de Klant ongedaan maken, wanneer de Klant zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, dan wel wanneer Amber-Helena Reisig kennis heeft genomen van omstandigheden die hem goede grond geven om aan te nemen dat de Klant zijn verplichtingen niet zal nakomen.

Artikel 21 - Overmacht

  1. In aanvulling op artikel 6:75 BW geldt dat een tekortkoming van Amber-Helena Reisig door de Klant niet aan Amber-Helena Reisig kan worden toegerekend wanneer er sprake is van overmacht.

  2. Onder de overmachtsituatie in lid 1 valt onder meer ook:

    1. een noodtoestand zoals een burgeroorlog of natuurramp

    2. wanprestatie of overmacht van toeleveranciers, bezorgers of anderen

    3. stroom-, elektriciteits- internet-, computer- of telecomstoringen

    4. computervirussen

    5. stakingen

    6. overheidsmaatregelen

    7. vervoersproblemen

    8. slechte weersomstandigheden

    9. werkonderbrekingen

    10. ziekte

  3. Wanneer zich een overmachtsituatie voordoet waardoor Amber-Helena Reisig 1 of meer verplichtingen naar de Klant niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat Amber-Helena Reisig kan nakomen.

  4. Vanaf het moment dat een overmachtsituatie ten minste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen zowel de Klant als Amber-Helena Reisig de overeenkomst schriftelijk in zijn geheel of deels ongedaan maken.

  5. Amber-Helena Reisig hoeft in een overmachtsituatie geen vergoeding aan de Klant te betalen, ook niet wanneer Amber-Helena Reisig hiervan voordeel heeft.

Artikel 22 - Wijziging overeenkomst

  1. Wanneer het voor de uitvoering ervan nodig is om een gesloten overeenkomst te wijzigen, kunnen de Klant en Amber-Helena Reisig de overeenkomst aanpassen.

Artikel 23 - Wijziging algemene voorwaarden

  1. Amber-Helena Reisig mag deze algemene voorwaarden wijzigen.

  2. Wijzigingen van ondergeschikt belang mag Amber-Helena Reisig altijd doorvoeren.

  3. Ingrijpende wijzigingen zal Amber-Helena Reisig zoveel mogelijk vooraf met de Klant bespreken.

  4. Een consument mag bij een ingrijpende wijziging van de algemene voorwaarden de onderliggende overeenkomst opzeggen.

Artikel 24 - Overgang van rechten

  1. De Klant kan geen rechten uit een overeenkomst met Amber-Helena Reisig aan anderen overdragen zonder schriftelijke toestemming van Amber-Helena Reisig .

  2. Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals in artikel 3:83 lid 2 BW.

Artikel 25 - Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid

  1. Wanneer 1 of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan heeft dit geen invloed op de overige bepalingen van deze voorwaarden.

  2. Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de buurt komt van wat Amber-Helena Reisig bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had.

Artikel 26 - Toepasselijk recht en bevoegde rechter

  1. Op deze algemene voorwaarden en iedere onderliggende overeenkomst tussen de Klant en Amber-Helena Reisig is Nederlands recht van toepassing.

  2. De rechter in het arrondissement van de vestigingsplaats van Amber-Helena Reisig is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen de Klant en Amber-Helena Reisig , tenzij de wet iets anders bepaalt.

Opgesteld op 1 april 2024.